Energin rĂ€ckte till 🙏

I fredags roade jag mig med tvÀttstugan under eftermiddagen och passade pÄ att njuta av lite solsken pÄ balkongen under tiden som maskinerna snurrade. SÄ hÀrligt att penséerna har tagit sig sÄ bra i balkonglÄdorna.
 
Clark (TV Mini Series 2022) - IMDb
NÀr jag var klar med tvÀtten sÄ hÀmtade Calle mig och sÄ Äkte vi hem till honom och njöt av gott bröd, rÀkor och Aioli. Vi tittade pÄ den nyslÀppa miniserien "Clark" pÄ Netflix. Orkade inte med alla i ett svep, men sÄg klart det sista avsnittet pÄ lördagskvÀllen. Lite udda berÀttelse om bankrÄnaren Clark Olofsson. Intressant till viss del och absolut sevÀrd, men inget jag skulle övervÀga att se om.
 
I lördags fyllde Calles syster Maria 70 Är, sÄ dÄ var vi och firade henne tillsammans med Marias nÀrmaste. Vi blev 16 stycken och jag kÀnde de flesta sedan tidigare.
 
 
 
Fint uppdukat med bordspacering. Vackert blomsterarrangemang pÄ bordet som en av Marias döttrar hade ordnat med.
 
 
Calle och jag gav Maria ett presentkort pÄ Salong Törnrosa, sÄ fÄr hon sjÀlv vÀlja om hon vill ha massage eller nÄgon form av ansiktsbehandling eller nÄgot annat som de erbjuder pÄ den salongen. 
 
Födelsedagsbarnet Maria med Anders.
 
Maria tillsammans med sina (och Calles) systrar Ingrid och Ingela. I bakgrunden skymtar Ă€ven Ingrids man Anders. NĂ„got som egentligen Ă€r rĂ€tt otippat Ă€r att alla tre systrarna har en varsin Anders, sĂ„ vid bordsplaceringen stod det Anders W, Anders F och Anders T 😁
 
Vi bjöds pÄ gott bubbel nÀr vi kom och sedan fanns det bÄde vitt och rött vin till maten alternativt öl om man hellre ville ha det. Jag smakade bÄde av det vita och det röda och det var riktigt gott. BÄde det röda och det vita var "Mona Lisa" vin, sÄ tips pÄ dem om ni inte har provat dem redan.
 
Till förrÀtt fick vi smaskiga toast skagen och till varmrÀtt blev det potatisgratÀng, rostbiff, sallad och rödvinssÄs. Dessutom serverades jÀttegod picklad rödlök som Marias Anders sjÀlv hade lagt in.
 
 
Det var kaffe pÄ maten med tÄrta och dÄ Marias barnbarn Neo snart ska fylla Är, sÄ blev det bÄde en vuxentÄrta samt en specialare till Neo. Man ser ju helt klart att det finns en liten konditor i slÀkten.
 
Det tog vÀldigt mycket energi att vara med under hela kvÀllen, men jag hade sÄ trevligt med alla fina mÀnniskor som var pÄ festen, sÄ jag kÀmpade pÄ Ànda fram till kvÀllen. Hade dock huvudvÀrk och tjutande tinnitus nÀr jag och Calle promenerade hemÄt. Vi avrundade kvÀllen med det sista avsnittet av "Clark" innan vi stupade i sÀng.
 
 
I söndags tog vi det lugnt pÄ morgonen och Ät frukost och lyssnade pÄ Söndags Morgan. Efter det blev det ett par omgÄngar med Ticket To Ride India. En variant av Ticket To Ride dÀr man fÄr extra poÀng om man lyckas ta sig mellan tvÄ stÀder pÄ tvÄ separata tÄglinjer. Rolig variant som krÀver lite mer tÀnkande, men vi har spelat det sÄ pass mÄnga gÄnger nu att mitt huvud klarar av det.
 
 MĂ„let sedan var att fĂ„ ordning pĂ„ jordgubbsplantorna i Calles trĂ€dgĂ„rd. Vi planterade dem i den hĂ€r pallkragen för tvĂ„ Ă„r sedan, men det har blivit för trĂ„ng för plantorna eftersom de förökar sig som ogrĂ€s. Dessutom hade kirskĂ„len hittat dit och konstigt nog Ă€ven en tulpan đŸ€”
 
Jag planerade upp hur vi skulle fördela arbetet eftersom mitt huvud inte funkar som det ska. Jag tog pÄ mig att grÀva upp plantorna, dela pÄ dem och gallra bort de som inte var nÄgot att ha och sedan delade jag upp dem i tvÄ högar eftersom de skulle fÄ tvÄ nya pallkragar att planteras i. Under tiden som jag gjorde det fixade Calle med förberedelser för att plantera röd solhatt i en av rabatterna. 
 
Det blev vÀldigt uppenbart för mig hur lÀttstörd jag Àr just nu för jag var fullt koncentrerad pÄ att lÀgga varannan planta i en hög och varannan i en annan och varje gÄng Calle sa nÄgot eller frÄgade nÄgot sÄ kom jag fullstÀndigt av mig. Till slut gav jag upp och gissade mig till vart plantorna skulle ligga och justerade det nÀr allt var klart istÀllet.
 
 
 
Calle planterade jordgubbsplantorna i de nya pallkragarna och sedan fick de nya pallkragarna skydd för fÄglarna. Givetvis en massa med vatten ocksÄ.
 
NÀr vi var klara med jordgubbsplantorna Äkte Calle ivÀg och köpte mat Ät oss som vi njöt av ute i trÀdgÄrden. Calle tog en Yakiniku kombinerad med nÄgra sushi och jag tog Spicy Tuna Sushi Rolls. Det smakade riktigt bra med lite mat i magen efter allt arbete.
 
NÀr vi hade Àtit klart sÄ fortsatte vi en stund i trÀdgÄrden. Jag bestÀmde mig för att flytta pÄ tulpanlöken som hade hamnat i den gamla jordgubbspallkragen, men döm om min förvÄning nÀr jag upptÀckte att det inte fanns nÄgon lök i pallkragen utan bara tvÄ tulpanstÀnglar som hade pressat sig igenom tÀckduken i botten pÄ pallkragen! Sedan hann jag inte med sÄ mycket mer för likt en blixt frÄn klar himmel försvann all min energi, sÄ vi avrundade trÀdgÄrdsarbetet.
 
Innan Calle skjutsade hem mig planterade han de fyra smÄ plantorna med röd solhatt. Ser verkligen fram emot av att fÄ njuta av dem nÀr de vÀl slÄr ut i blom senare i sommar,
 
Trist nÀr kroppen bara sÀger tvÀrt stopp, men kÀnner mig ÀndÄ otroligt tacksam över allt som jag ÀndÄ klarade av!
 
IgÄr hade jag en sÄdan dÀr dag hemma nÀr jag hittade lite energi, sÄ jag passade pÄ att bÀdda rent i sÀngarna, hÀngde fram rena handdukar och lade pÄ rena dukar pÄ borden i samband med att jag hade tvÀttstugan. KÀnde mig riktigt nöjd med mig sjÀlv. Eftersom jag tvÀttade i fredags sÄ var det ju inte sÄ mycket tvÀtt, sÄ det gick snabbt och smidigt att tvÀtta. Det gör verkligen stor skillnad för mig att dela pÄ de aktiviteter som tar enerig av mig. KÀnns mycket lÀttare att ha tvÀttstugan nu Àn det gjorde tidigare.
 
NÀr jag var klar med tvÀtten och Calle hade slutat jobbet sÄ mötte jag upp Calle och tog en hÀrlig promenad med honom. SÄ mysigt med alla vitsippor som ligger som ett hav pÄ backen i skogen nu. Vi var ute och strosade i över en timme och sedan gick jag hem till mig och Calle till sig.
 
Utredningen | SVT Play
NÀr jag kom hem igen var energin slut, sÄ jag bestÀmde mig för att titta pÄ nÄgot i soffan. Det blev "Utredningen" pÄ Viaplay. Det Àr en serie i en sÀsong om sex avsnitt. Utredningen handlar om fallet med svenska journalisten Kim Wall som blev mördad och styckad i samband med att hon skulle intervjua en dansk man som hade byggt en egen ubÄt. Serien har tidigare gÄtt pÄ SVT, men finns nu pÄ Viaplay. Jag blev helt fast i den, sÄ innan jag somnad (sent) igÄr sÄ hade jag plöjt igenom hela serien! Den var vÀlgjord, hade bra skÄdespelare (Pernilla August och Rolf LassgÄrd spelar Kims förÀldrar) och var spÀnnande hela tiden (en orsak till att jag sÄg hela serien pÄ en gÄng). Om ni inte redan har sett den sÄ kan jag rekommendera den. Det Àr ingen dokumentÀr utan Àr gjord som en kriminalserie.
 
Idag började jag dagen med att prata med min lĂ€kare i telefonen. Hon berĂ€ttade att allt sĂ„g bra ut pĂ„ lungröntgen som jag gjorde för ett tag sedan (och det visste jag ju redan eftersom jag hade lĂ€st remissvaret pĂ„ Mina sidor pĂ„ 1177). Skönt att coviden inte förstörde lungorna iallafall! Jag ska fortsĂ€tta med min inhalator och nĂ€ssprayet sĂ„ lĂ€nge jag kĂ€nner att de hjĂ€lper mig med andningen eftersom jag blir sĂ„ tĂ€ppt i nĂ€san samt anfĂ„dd vid anstrĂ€ngning. Jag stĂ„r i kö för att fĂ„ trĂ€ffa en fysioterapeut pĂ„ Rehab Öst som ska hjĂ€lpa mig med andningsövningar för att stĂ€rka upp andningen.
 
Egentligen hade jag tÀnkt att ta en promenad efter att det hÀr blogginlÀgget blev klart, men trots att vi har 20 grader ute sÄ lockar inte en promenad nÀr det regnar. Det fÄr nog bli lite soffhÀng istÀllet med katterna. 
 
Hoppas ni alla fÄr en riktigt fin tisdag!
 
Kramar 💖
 
 
 
Â