Energibalans och kartläggning i rött, gult och grönt

Redan i början av min postcovid så hade jag ett samtal med min psykolog på vårdcentralen om hur mina dagar ser ut nu under min sjukskrivning och om jag själv hade hittat några strategier för att få energin att räcka till. Det jag spontant kom på då var att jag är mån om att äta ordentlig hemlagad mat, men egentligen har jag varken ork eller lust att laga hemlagad mat på grund av mitt mående. Viljan att få äta hemlagad mat var och är fortfarande så stark att den övervinner min trötthet. Strategin jag har använt är att när jag väl ställer mig vid spisen så är alla ingredienser framplockade, jag har plockat fram allt från kastruller och stekpannor så jag bara kan använda det jag behöver utan avbrott för att plocka fram något, Jag passar även på att göra rejält med mat så det räcker till matlådor. Dessa matlådor blir perfekta att ta upp och stoppa i mikron de dagar orken inte räcker till för matlagning. Psykologen berömde mig för den strategin och sa att det är viktigt med näringsrik mat när man inte mår bra och då är det perfekt med färdiga lådor i frysen att plocka fram när energin inte är på topp.
 
Igår var en sådan dag när jag hade bestämt mig för att laga till ett storkok med Tikka Masala och ris. Jag har verkligen snöat in på Basmati ris - älskar det! I julas så fick jag en stor riskokare av Mikael (äldsta sonen) och den har jag använt flitigt sedan dess kan jag säga! Riset blir helt perfekt i riskokaren och det bästa är att jag inte behöver lägga någon energi på att passa riset. När jag väl har tryckt igång den så sköter den sig själv och slår över till "hålla riset varmt läge" tills jag själv stänger av den.
 
Jag är även tacksam över att jag fick tag i en jättegryta på Dollarstore för några månader sedan. Den funkar både till olika grytor, köttfärssås, stroganoff och allt annat man kan tänka sig. Tack vare storleken på den så blir det inget stänk ut på spisen heller, Den är verkligen perfekt när man ska göra storkok och igår blev det Tikka Masala som fick puttra i den. Jag verkligen älskar indisk mat 😍
 
Förutom att jag själv kunde njuta av en god lunch, så blev det sju matlådor.
 
När jag träffade min arbetsterapeut på Rehab Öst första gången så pratade vi om energibalans och jag fick i uppgift att göra en energikartläggning över min vardag. Jag fick med mig ett A4 ark som var indelat i klockslag från klockan 06.00 till klockan 00.00 och uppdelat i veckans alla dagar. Jag skulle skriva in vad jag gjorde de olika dagarna under olika tider och sedan skatta hur mycket energi de olika aktiviteterna tog eller gav.  Grön = ger energi, Gul = ger OCH tar energi, Röd = tar energi. Redan efter dag ett så kokade hjärnan på mig. Jag hade väl aldrig kunnat föreställa mig att det skulle vara så ansträngande att "bara" fylla i ett papper med det man gör. Det som skapade stress i huvudet var nog främst allt analyserande kring huruvida det tog eller gav energi och framför allt att komma ihåg att fylla i pappret hela tiden. Dag två till fyra hamnade i ett kollegieblock innan det hamnade på pappret och de sista dagarna fick jag ta min kalender till att fylla i. När det var klart såg det ut som ett rastafari band.
 
När jag träffade min arbetsterapeut gången därpå gick vi igenom energikartläggningen. Just matlagning är en typisk gul aktivitet för mig. Det tar energi att utföra matlagningen, men i och med att jag gör matlådorna så ger det mig energi längre fram då jag bara kan värma maten för att få i mig energi. En annan typisk gul aktivitet är när jag går ut på en promenad. Det tar energi eftersom jag är pollenallergiker så flåset är inget vidare just nu. Jag har en kropp som smärtar vid vissa aktiviteter och tyvärr även under promenader så det tar också energi, MEN eftersom jag njuter av alla intryck under promenaden, vackra blommor, känna solen lysa i ansiktet och känslan av att få vara nöjd över att jag faktiskt har kommit ut och rört på mig gör att alktiviteten även ger massor av energi. Det som är typiskt rött är telefonsamtal där jag förväntas ge eller ta emot information. Hjärnan kokar då känns det som. Jag får tinnitus, blir röd i hela ansiktet, får huvudvärk och har till och med fått feber vid några tillfällen. Ett typisk sådant samtal är när jag får ringa och felanmäla saker till min hyresvärd. En typisk grön aktivitet är när jag kopplar av med att se på serier, när jag äter och när jag umgås med Calle eller mina barn.
 
Igår kväll kom Johan hit efter jobbet. Han hade köpt med sig en ny äppelcider som hade kommit in på Systembolaget till mig. Han vet att jag uppskattar en god torr äppelcider. Måste säga att den var riktigt god och kan rekommenderas! Vi beställde hem mat från Lingon Food & Friends. Jag hade ju redan lagt energi på att göra Tikka Masala till lunchen, så då lyxade jag till det och beställde hemleverans åt oss till kvällen. Jag, Johan och Mattias satt länge ute i köket och åt och samtalade. Jättemysigt att få sitta med mina två yngsta och prata om allt möjligt. Tänk att mina barn har blivit vuxna! Jag är så otroligt tacksam över all omtanke och kärlek jag får av mina barn. På något sätt så måste jag väl ändå ha lyckats som mamma även om man ibland önskar att man kunde ha gjort saker annorlunda.
 
I samband med att jag tog hand om disken efter matlagningen tidigare under dagen, så slängde jag ihop lite chokladpudding, så när jag och sönerna hade låtit maten sjunka ner, så blev det chokladpudding till efterrätt. Det blev verkligen all in, både chokladsprej, vispgräddesprej och strössel. Behöver jag berätta att vi var mätta sedan? Mattias var snälla och skjutsade hem Johan efter att vi hade ätit och jag var trött så när Mattias kom tillbaka hem kröp jag ner i sängen och slocknade rätt så omgående. En dag fylld av aktiviteter som både tog och gav energi, så jag tror att min arbetsterapeut skulle varit nöjd 😁
 
Nu önskar jag er alla en riktigt fin onsdag!
 
Kramar Heléna 💖
 
#1 - - lisa:

Vad smart att göra flera matlådor som du bara kan ta fram. Jag ska också börja med det. Man får passa på dagar man mår lite bättre. :)
Jag är också helt frälst i basmatiris. Det var min dotter som började med det för ett tag sedan och sedan började jag köpa det själv. Det är verkligen jättegott. :)
Jag fick också sådana där papper att fylla i när jag gick igenom min utvärdering.
Kommer ihåg att det var verkligen energikrävande.
Man måste ju tänka till. :)
Håller med dig om att jobbiga samtal man måste ringa då och då tar väldigt mycket energi.
Under min utredning var det alltid massor av samtal jag behövde ringa och detta med att försöka få försäkringskassan att sjukskriva mig gjorde mig ännu mer sjuk. Till slut gav jag upp efter många omgångar av överklagande från mig och nu har jag inte haft någon inkomst på två år. Min svärmor fick flytta hem till oss för ekonomins skull. Det är ju roligt att ha henne här men att man måste ta till sådana saker för att det är så svårt att bli sjukskriven / få sjukpension. Oj detta blev en lång kommentar. Ha det så gott nu kram <3

Svar: Det är verkligen skönt med färdiga matlådor i frysen! Både jag och Mattias har nytta av dem. Han får ju tack vare dem hemlagad mat som matlåda till jobbet och jag slipper att laga mat när jag är trött 🙂 Visst är det gott med basmatiris! Synd bara att jag inte har upptäckt det tidigare.Visst var de energikrävande att fylla i! Det kunde man ju inte tro när man fick med sig pappret hem att hjärnan skulle tycka att det var så svårt att fylla i vad man gör och hur mycket energi det tar.
Tror att det kan vara svårt för någon som inte har varit i en liknande situation som oss att förstå hur mycket energi det kan ta med ett telefonsamtal. Att känna att hjärnan nästan kollapsar av ansträngningen! Jag är verkligen ledsen för din skull vännen att det har blivit som det har blivit för dig med FK! Jättetur att ni kunde lösa det med svärmor när FK inte förstod att din vardag inte fungerar! Tack och ha det så gott du också! Stor kram fina du 💖
Heléna

#2 - - petra:

Hej hej testar att kommentera igen

Svar: Hej, hej - funkar nu också vännen 😁💖 Stor kram 💖
Heléna

#3 - - petra:

Hej Helena har haft svårt att kommentera här inne, så synd när man skrivit en lång kommentar:) Så bra att du orkar med att fixa matlådor, guld värt de dagar du inte har orken, så mysig kväll du fick med killarna. stor kram

Svar: Hej Petra! Kommentaren kom fram 😍 Egentligen älskar jag att laga mat, så det är så tungt att energin inte räcker till alla dagar. Är verkligen tacksam att jag får till ett par storkok i veckan så jag alltid har lite olika maträtter att välja mellan i frysen de dagar jag inte orkar ställa mig vid spisen. Vi hade supermysigt igår jag och killarna! Älskar att sitta och prata med dem om allt mellan himmel och jord. Är så tacksam över att jag får vara en del av deras liv! Stor kram tillbaka vännen 💖
Heléna

#4 - - Alice:

Älskar att fixa många matlådor på en gång, det är så smidigt! <3 Sv: Nej, jag ska inte sluta med dansen, men terminen är slut nästa vecka. Jag jobbar inte som danslärare längre eftersom jag pluggar heltid, det blir lite svårt att hinna med, men jag tar en egen klass på tisdagar, har The Aces, och så jobbar jag med dans och friskvård för seniorer på Hemgården. :) Det kanske kan vara något för dig förresten? Det är väldigt låg intensitet och långsamt tempo, kanske något för dig i och med din långtidscovid? Kontakta mig om du är intresserad så hjälper jag dig! <3 Kram!

Svar: Aha - då förstår jag 😁Förstår att det blir svårt att få tiden att räcka till allt du skulle vilja göra nu när du pluggar. Det låter jätteroligt med dansen på Hemgården, men tyvärr är jag i så dåligt skick så min arbetsterapeut har gjort bedömningen att jag inte ens klarar av att vara med i gruppverksamhet hos dem i två timmar, så jag får mina föreläsningar enskilt. Klarar inte av intryck från flera personer på en gång och har dessutom fruktansvärt svårt för att lära mig nya saker just nu, så även om dans är jätteroligt så skulle det bara bli ett stressmoment för mig just nu. Jag återkommer när kroppen funkar bättre igen, men stort tack för att du tänker på mig! Kram 💖
Heléna

#5 - - Pauline:

vad bra att ni hittat ett sett som fungerar! kram

Svar: Ja, det gäller att jobba fram olika strategier 🤗 Kram 💖
Heléna

#6 - - Ajli:

Vad SMART att kartlägga så! Även om jag såklart fattar att själva ifyllandet och analyserandet kanske är en KNALLRÖD aktivitet, en man får stå ut med tills man har synliggjort för sig själv vad man har funnit i sin inventering. Jag älskar att laga mat, och man märker jääääättetydligt på min matlagning (eller brist därpå) hur jag mår. När jag mår dåligt så slutar jag nästan helt och hållet laga!

Svar: Det var ett väldigt effektivt sätt att tydliggöra hur olika saker man gör i vardagen tar och ger olika mycket med energi. Rätt bra att fundera också över hur man kan få en aktivitet att kanske hamna från rött till gult och om det går att förändra något i en gul aktivitet så den blir grön istället. Ja just matlagning blir rätt tungt när måendet inte är på topp, så vi får passa på när vi har bättre dagar 🙂 Kram 💖
Heléna

#7 - - Netti Starby:

Vad skönt att du har en riskokare för det underlättar när man inte behöver passa riset. Det är verkligen smart att laga storkok när man ändå håller på och så god maten ser ut. Kramis <3

Svar: Jag insåg inte hur mycket jag behövde en riskokare förrän jag fick en - helt underbart att kunna koka stora mängder ris och ändå inte behöva vakta tillagningen! Tack - det blev jättegott 😍 Kramar 💖
Heléna

#8 - - Pauline:

måste vara svårt att träna om sig i sina vanor

Svar: Ja, det tar energi, men jag har märkt att de saker som jag utför på ett annat sätt nu tar mindre energi av mig och då tjänar jag ju på det i det långa loppet 🙂 Kram 💖
Heléna

#9 - - Carolina :

Vad skönt att göra så många matlådor och storkok när man egentligen inte riktigt har energin eller måendet för det. Starkt av dig att du tar dig an lite matlagning, så att du kanske förhoppningsvis kan få upp din energi igen. Lät för övrigt som en god gryta du gjorde 🥰👍🏻

Svar: Tack snälla fina du! Det är verkligen skönt att kunna öppna frysen och kunna välja på flera olika rätter med hemlagad mat som det bara är att stoppa in i mikron och värma 🙏Hoppas du får en fin fredag och att du och bebisen i magen mår bra! Kramar 💖
Heléna

#10 - - Thereselinnea:

Så bra att du hittat en strategi med matlagningen och så himla bra att göra matlådor. Det brukar jag med göra. Jag äter oftast typ lax i ugn med kokt potatis, för orken finns inte där. Har så lite ingredienser och så lite tid som möjligt. Blir lite enformigt, men skulle jag lägga mer tid på det så måste jag lägga mindre tid på t.ex disk , städ och tvätt… min strategi är att under tiden potatisen kokar eller fisken är i ugnen, så diskar jag. När maten är klar så slutar jag. Då tar jag lite då och då istället för allt på en gång.

Svar: Ja, det sparar massor av energi att göra storkok och matlådor när jag ändå lagar mat. Jag älskar lax i ugnen med kokt potatis! Var dock länge sedan jag åt det nu. Får se till att köpa hem lax nästa gång jag handlar 😁 Det låter som en bra strategi. Jag delar också upp hushållssysslorna och tar lite i taget. Ibland orkar jag mer och ibland mindre, men det är ju bara att acceptera att det inte går att orka allt när kroppen inte mår bra. Hoppas du har haft en fin helg! Kramar 💖
Heléna