Har svårt för valborg sedan pappa dog

Hoppas ni alla har haft en riktigt fin helg och början på denna vecka. Jag hade tvättstugan fram till klockan 19 i fredags och efter det kom Calle och hämtade mig. Numera tvättar jag två gånger i veckan istället för en gång som jag gjorde innan jag fick postcovid. Aktiviteten tvätta var enligt min energikartläggning röd, så genom att tvätta oftare och därmed ha mindre tvätt varje tillfälle så har just den aktiviteten blivit gul istället. Bra att det går att komma på lösningar för att saker ska ta mindre energi av en.
 
Vi åkte direkt hem till Calle och jag gick direkt ut i trädgården för att se hur växterna vi planterade i början av veckan hade tagit sig. Alla växterna verkade må bra och även de gamla perennerna har vaknat till liv. Dillpionen har stora knoppar nu, så det tar nog inte många dagar innan den slår ut i full blom. Calle och jag tog en lugn fredagskväll och åt tapas och tittade på serier. Kommer ärligt talat inte ihåg vad vi tittade på, men så är ju mitt närminne som det är just nu...
 
 
I lördags tog vi det lugnt på morgonen och åt frukost och löste Melodikrysset som vanligt. Efter frukosten spelade vi Ticket To Ride United Kingdom ett par omgångar. Om ni inte har spelat något av Ticket To Ride spelen, så kan jag varmt rekommendera dem. Jätteroliga strategispel där man ska försöka bygga järnvägslinjer mellan olika städer, regioner eller länder. Om man inte har spelat det alls rekommenderar jag att man börjar med Ticket To Ride Europe, för det är ett av grundspelen och flera av de andra bygger på Europe. Just det vi spelade i lördags ska man nog vänta med för det är väldigt mycket att hålla i huvudet regelmässigt. Det var när vi skulle spela det här spelet första gången, som min hjärnan kokade. Calle skulle försöka få mig att förstå de nya reglerna och ju mer han förklarade desto mer tjöt tinnitusen och huvudvärken kom smygande och till sist var jag så frustrerad att jag nästan kände mig otrevligt irriterad innan vi lyckades spela det. Nu går det tack och lov att spela utan problem.
 
Efter att vi hade spelat klart så åkte vi till Lundby Blommor och köpte rosor till pappas grav och sedan åkte vi till kyrkogården och satte dem på graven. Natten mellan valborg och första maj 2004 satt jag och höll min pappa i handen när han tog sitt sista andetag efter en lång kamp mot sin prostatacancer. Trots att det har gått 18 år, så rullar det sista dygnet med pappa som en film i huvudet varenda valborg sedan han somnade in. Så älskad och så saknad 💔💔💔
 
När vi hade varit på kyrkogården skjutsade Calle hem mig. Jag umgicks med Mattias en stund innan han skulle åka iväg med kompisar och grilla och jag skulle åka tillbaka hem till Calle.
 
Vi firade valborg på tu man hand och den enda eld vi såg var den glödande kolen i grillen. Jag orkar inte med stora folksamlingar just nu, så det blev god grillad mat och Muren på TV och sedan lite serietittande innan sängen.
 
 
I söndags tog vi det också lugnt och åt frukost och lyssnade på Söndags Morgan på radion. Tips på bra radioprogram om ni inte har lyssnat på det. Efter frukosten spelade vi Ticket To Ride Switzerland. Det var första gången vi spelade det, men det var inga konstiga skillnader i spelreglerna från grundspelet, så jag fixade det utan problem. Vi spelade fyra omgångar, så nu sitter både städernas geografiska placering och reglerna riktigt bra.
 
Tanken var först att vi skulle tagit en promenad in mot stan för att se på bil- och motorcykel tågen, men med fint väder och stor risk för att det skulle vara massor av folk som stod och tittade så fick det vara i år. Har så svårt för att klara av alla intryck och ljud när det är så många människor på samma plats på en gång.
 
 
 
Så fint i Calles trädgård nu med alla blommor som kommer upp i rabatterna, magnolian som håller på att slå ut i blom och penséerna som tagit sig bra i amplar och urnor. Innan Calle skjutsade hem mig landade vi på Rusta och Willys för jag behövde några saker därifrån.
 
Väl hemma så slängde jag ihop en korvgryta av chorizo, lök, matlagningsgrädde, creme fraiche och brynt charlottenlök fond. Blev jättegott. Till det blev det ris. Helt otroligt, men jag har lyckats få till tre ordenliga storkok den här veckan och efter söndagens korvgryta så blev det ytterligare sex matlådor! Det känns faktiskt som att min energi sakta men säkert är på väg tillbaka. Jag blir fortfarande trött väldigt fort och har svårt att orka lyssna och ta in information, men ändå så känns det som att det har vänt! Underbart 🙏
 
Igår kom Calle och hämtade mig när han hade slutat jobbet. Vi åkte och köpte rosor till morfars grav och åkte sedan till kyrkogården och satte dem på graven. I år är det 25 år sedan morfar somnade in på Alla hjärtans dag och igår skulle han fyllt 95 år om han fortfarande hade levt. Saknar mina morföräldrar som jag tillbringade väldigt mycket tid med under hela min uppväxt. Känns så orättvist att båda två skulle somna in så tidigt. Mormor blev inte ens 63 år. Hon gick bort efter lång kamp mot sin cancer och morfar dog nog egentligen inombords när mormor gick bort, men han levde i alla fall nästan fyra år till innan han själv somnade in strax innan han skulle fyllt 70 år. Jag passade på att se till rosorna på pappas grav också när jag ändå var på kyrkogården.
 
Idag har Calles kör konsert i S:t Johannes kyrka och om jag hade mått bättre så skulle jag gått och lyssnat. Tyvärr klarar jag inte av att sitta med en massa människor i en kyrka och lyssna på en konsert som jag mår just nu. Energin som krävs att ta mig till kyrkan, energin att eventuellt träffa bekanta som också ska lyssna på konserten och vill prata och ställa frågor, energin att sitta och lyssna i över en timme och sedan energin att prata med människor efter konserten och slutligen ha ork att ta mig hem igen är bara helt otänkbart just nu. I vanliga fall är jag nästan översocial och älskar att göra olika saker, att prata både med bekanta och främmande människor, men nu får jag tinnitus och huvudvärk bara någon pratar med mig en kortare stund om samtalet innebär att jag måste tänka innan jag svarar. Skitpostcovid rent ut sagt!
 
Nu önskar jag er alla en riktigt fin tisdag och hela Bel Canto kören en riktigt lyckad konsert! 
 
Kramar Heléna 💖
#1 - - lisa:

Vilka fina bilder :)
Vad vacker dillpionen är. Har faktiskt aldrig hört talas om den förut. Måste nog googla på den. Den ser verkligen annorlunda ut :)
Vilken fin gravsten med katten din pappa har.
Egentligen kommer man aldrig över en nära persons bortgång man bara lär sig att leva med det.
Mina föräldrar dog för över trettio år sedan men när jag ibland tänker på dom känns det fortfarande jobbigt.
Det där spelet verkar vara jättekul. Det måste vi testa här hemma någon gång. Jag gillar spel där man förkovrar sig samtidigt :)
Ha nu en fin fortsättning på veckan kram <3

Svar: Tack! Jag älskar ju precis som du att fotografera 🤩 Dillpion är inte lika vanlig som bondpion och luktpion och därför lite extra rolig att ha. Den blommar tyvärr inte under lika lång tid som bondpionen, men är verkligen vacker när den står i full blom.Under hela min uppväxt så hade vi katter och pappa älskade dem, så det var naturligt att välja en gravsten med en katt på. Nej, man lär sig bara att leva med tomrummet som någon har lämnat kvar. Jag låter pappa leva vidare i mitt hjärta genom alla minnen över allt vi hann med att uppleva tillsammans innan cancern tog honom. Tycker definitivt att ni ska testa Ticket To Ride! Tack och ha en riktigt fin fortsättning på veckan du också! Kram 💖
Heléna

#2 - - Netti Starby:

Det är verkligen fruktansvärt att förlora en närstående och förstår att valborg blir mer speciell av det. Vad skönt att du mår bättre av att tvätta fler gånger med mindre tvätt per gång. Det gäller att hitta sin balans i vardagen för att orka. Ta hand om dig vännen. Kramis <3

Svar: Ja, jag tror att det blir jobbigt oavsett när i livet man förlorar någon av sina föräldrar. Man är nog aldrig riktigt redo för det även om man vet att den dagen kommer att komma förr eller senare. Jag hade önskat att pappa hade fått varit med och sett mina barn växa upp och att han hade fått varit lika stolt som jag över att de har blivit de fina människor som de har blivit.Det gör verkligen stor skillnad för mig att tvätta två gånger i veckan istället för en gång. Det blir ju snabbare överstökat då och då känns det inte lika belastande 😁🙏 Tack fina du och ta hand om dig du också vännen! Kramar 💖
Heléna

#3 - - Pauline:

så fint när de börjar blomma! å måste spela ticket to ride någon dag, mamma fick det i julklapp av oss :D saknaden finns alltid kvar, kram <3

Svar: Visst är det vackert när knopparna slår ut i full blom - älskar våren 😍 Vad roligt att din mamma har Ticket To Ride - hoppas ni ska tycka att det är lika roligt att spela som vi gör 🤗 Ja, saknaden finns kvar. Kram 💖
Heléna

#4 - - petra:

Förstår att valborg blir jobbiga minnen för dig,Känner samma med mina föräldrar speciellt vid kyrkklockor som ringer det är fortfarande tufft att höra.Ja jäkla postcovid du har, Känns som lite samma symptom som UMD , TICKET to ride har jag velat köpa länge nu men samtidgt så trög när det gäller spel haha det får inte ta för lång tid att spela som typ monopol. kram o fin kväll

Svar: Ja, visst förknippar man vissa saker med de om inte längre finns med oss. Ja du, den här skitpostcoviden verkar inte vilja ge sig i första taget, men jag är så tacksam över att vissa saker funkar bättre nu och det ska väl vara ett tecken på att det går åt rätt håll 😁🙏En del säger att postcovid har många gemensamma symptom som ME, men det har jag lite svårt att själv relatera till. Jag känner dock att det finns väldigt många likheter med utmattningen jag hade tidigare. Jag kan verkligen rekommendera Ticket To Ride - inga frågor utan bara kort med olika destinationer man ska klara av att lägga ut sina tåg på. Tar inte särskilt lång tid att spela heller när man väl har lärt sig det. Mest strategi. Tack! Ha en riktigt fin kväll du också vännen! Kramar 💖
Heléna

#5 - - Linda :

Bra att du mår bättre av att tvätta oftare. Massa kramar till dig vännen ❤️❤️❤️

Svar: Ja, det är så skönt att hinna med alla maskinerna första rundan nere i tvättstugan och inte behöva fylla på nya maskiner när de första är klara. Sparar massor av energi för mig! Hoppas du får en riktigt fin kväll vännen!Massa kramar tillbaka till dig 💖💖💖
Heléna

#6 - - Carolina :

Låter som om du haft lugna och trevliga dagar i helgen. Fint att hinna besöka både din morfars grav och din pappas. Förstår att valborg inte är densamma längre för dig. Lät som ett roligt spel också, något jag aldrig tidigare har spelat 😊

Svar: Ja, helgen gav den återhämtning som jag behövde. Känns viktigt för mig att det är fint på kyrkogården och vill besöka gravarna vid högtider och andra viktiga tillfällen. Jag kan verkligen rekommendera Ticket To Ride - jätteroliga spel! Kram 💖
Heléna

#7 - - Hannas krypin:

Jag har helt misssat de där spelen. Jag spelade Risk mycket som barn så hade säkert gillat det spelet också.

Svar: Då kan jag verkligen rekommendera att du testar Ticket To Ride! Jätteroligt strategispel som är lätt att lära sig 😁 Kram 💖
Heléna

#8 - - Ulrika Webersköld:

Underbara blommor o fina bilder ha det gott fina du

Svar: Tack fina du! Hoppas du får en riktigt fin fredag och helg raring! Kramar 💖
Heléna

#9 - - Enna:

Så kul spel!

Svar: Ja, det är det verkligen! Kram 💖
Heléna

#10 - - Pauline:

hoppas du har haft en bra dag och har en fin kväll, kram

Svar: Tack fina du! Det har jag 🌺 Hoppas du får en riktigt fin fredag och helg! Kramar 💖
Heléna

#11 - - Nicki:

Har lite svårt att hitta vare och hur man skriver här men hoppas det blir rätt..ha en fin helg nu.. kram Nicki

Svar: Det blev absolut rätt 🤗 Tack! Önskar dig också en riktigt fin helg! Kramar 💖
Heléna

#12 - - Anna-Maria:

Vad fint att du satte rosor på gravarna. Förstår att det måste kännas kämpigt just nu.
Jag kan verkligen känna igen mig i det du beskriver om att inte orka med sociala saker på samma sätt som förut. Även om det inte är postcovid som är orsaken för mig så är det ändå snarlikt.

Svar: Ja, det är mycket i kroppen som kan ställa till det för en oavsett om det är postcovid eller något annat som ligger bakom. Det känns viktigt för mig att det är fint på gravarna. Ibland orkar jag inte ta mig dit, men jag besöker gravarna så ofta som energin räcker till. Hoppas du får en riktigt fin helg! Kramar 💖
Heléna